Säkerhet

Styrelsen beslöt på senaste styrelsemötet att strömmen ska vara avstängd  året runt i hamnen mellan 24.00 – 06.00

Anledningen är främst brandsäkerhet, vi har noterat att strömförbrukningen ökade med 16% förra året jämfört med åren innan med fallande energiförbrukning. Vi kommer att undersöka orsaken till detta genom en rad åtgärder:

– Installera elmätare på respektive båthus så vi utifrån lätt kan avläsa om det finns elapparaer anslutna när ingen är närvarande i båthuset.

– Mäta förbrukning i främst klubbhuset och verkstad för att få veta hur stor andel av förbrukningen som dessa står för.

– Se över belysning och ev. montera timer på belysningar i t.ex. traktorgarage och verkstad

Orsaken till dessa åtgärder är i första hand att vi vill öka brandsäkerheten och i andra hand spara elkostnad, det vore förödande om en brand skulle uppstå. Enligt Räddningstjänsten är det troligt att ett helt båthus (minst) brinner ner om en brand startar i ett av båthusfacken. Erfarenhet från andra klubbar visar att en vanlig orsak till att en brand startar är t.ex. att en batteriladdare varit ansluten utan tillsyn.

Det framgår av medlems- och båthusavtal vad som gäller i dessa frågor och konsekvenser om det inte efterföljs.