Ny traktor

Styrelsen beslöt vid senaste styrelsemötet att genomföra en affär med köp av traktor, det blev en Volvo BM LM846 årsmodell 1976, vilket är en betydligt mer säker och ändamålsenlig traktor än vår befintliga, som lär vara runt 50 år gammal och som tjänat klubben i mer än 30 år.

Till vår hjälp vid bedömningen har vi anlitat två kranförare samt JS Traktorservice AB (ägaren är medlem i klubben). Hans bedömning är att det är en stryktålig och lättservad maskin i allmänhet och att vårt exemplar är välunderhållen och i gott skick för sin ålder.

9277678111

Den nya traktorn är midjestyrd och fyrhjulsdriven, har “automatlåda” och diffspärr. Den är dessutom utrustad med skopa och gafflar. Motorn är en 6-cylindrig diesel utan turbo.

Skälet till ett byte är flera, de viktigaste redovisas nedan:

• Säkerhet och olycksfallrisk – vår befintliga traktor har manuell växellåda med konventioenll koppling, det innebär att om föraren slinter på kopplingen vid anslutning till båtvagn kan en klämskada ske. Vidare slipper man palla upp båtvagnen med domkraft då den nya traktorn har hydraulisk lift vilket gör att man kan “plocka” båtvagnen på ett bättre sätt.
  • Förarmiljö – i den befintliga traktorn ser inte föraren draget i fronten, vilkett ställer stora krav på kommunikation med båtägaren som ska dirigera föraren så båtvagnen kan kopplas, i den nya traktorn ser föraren kopplingen på liften. Svängradien på den nya maskinen är mindre än på den befintliga vilket gör det lättare att manövrera båtvagnar mellan båthusen.
  • Tidsåtgång – rimligtvis bör vi kunna korta ner tiderna i samband med sjösättning/upptagning om vi kan korta tiden för att transportera båt/båtvagn.
  • Användbarhet – den nya traktorn kan utöver att dra båtvagnar användas till att lyfta saker, t.ex. stockar vi har liggande, vi kan planera ut material för våra uppställningsytor och snöröja vintertid utan att anlita externa maskiner. Vidare kan vi sanolikt ta ner kranbommen vid underhåll utan att anlita extern lift.
  • Byta i tid – vi vill göra bytet i tid innan den befintliga traktorn innan någon väsentlig del rasar . Beträffande motorn är vi inte oroliga, men kopplingen visar tecken som säger att den inte mår så bra och det kan vara svårt att ersätta eller renovera.

Beträffande finansiering har vi beslutat att lösa det inom befintlig budget utan extra utdebitering i nuläget, det kan dock bli aktuellt om det senare visar sig vara behov av det. Det innebär t.ex. att uppgrusningen av planen ner mot älven kan senareläggas.

Vi behöver medlemmars hjälp med några saker:

• Konstruktion och tillverkning av ett lämpligt anslutningsdon på liften, sannolikt samma funktion som vi har idag med U-fäste och kula.
  • Ändring av stege för insteg i hytten
  • Ta upp hål i väggen mellan traktorgarage och förråd så vi får plats med skopan.

Styrelsen känner ett ansvar för att vi kan utföra båttransporter på ett säkert sätt och hoppas att detta upplevs postivt bland våra medlemmar, det blir en standardhöjning för klubben.

Den befintliga traktorn är därmed till salu – hugade spekulanter är välkomna att höra av sig.

Vi återkommer med mer info när traktorn är på plats, vilket beräknas ske inom tre veckor.