Kranrenoveringen

Jobbet fortskrider som planerat, nu är de tunga balkkonstruktionerna blästrade och grundmålade. De övriga färglagren målas när väderleken tillåter. Vidare är alla mindre delar skickade till extern verkstad för blästring och målning. Vi har också gjort en ny  mastkrandel så vi får lite högre lyfthöjd samt att masten kommer längre från kranarmen.

Det har gjorts omfattande förstärkningar och förbättringar på samtliga delar. Vi har som målsättning att höja kranens kapacitet från dagens 8 ton till 10 ton. Det innebär inte att vi avser att lyfta tyngre båtar (mer än undantagsvis) än dagens, då det finns andra begränsningar.  Ett överlastskydd kommer att monteras så vi inte överskrider maxlasten,

a

Det återstår ett gediget arbete med att fräscha upp elsystem och radiostyrning, men det ska vi hinna med innan sjösättningarna börjar. Vi har några i klubben som gjort ett fantastiskt ideellt jobb så här långt, det kommer att uppmärksammas i ett senare skede.

Detta kommer att bli superbra 🙂